31 مارس 2022- برای جلوگیری از زخم پای دیابتی، دانشمندان دانشگاه تگزاس در آرلینگتون، فناوری کفشی را توسعه داده اند که فشار را بر روی نواحی از پا که در حین راه رفتن و سایر فعالیت ها استرس زیادی را تجربه می کنند، کاهش می دهد.

دکتر Muthu Wijesundara، دانشمند پژوهشی اصلی و رئیس بخش فناوری های زیست پزشکی در دانشگاه تگزاس در موسسه تحقیقاتی آرلینگتون (UTARI)، و تیمش از اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده حق ثبت اختراع برای این دستگاه کفی دولایه برای پیشگیری از ضایعات پای دیابتی دریافت کرده اند. این فناوری با مشارکت مرکز علوم بهداشتی دانشگاه شمال تگزاس توسعه یافته است.

به دلیل بی حسی در پاها، افراد مبتلا به دیابت اغلب قادر به تشخیص و پاسخ به درد ناشی از استرس با تنظیم فشار بر روی پای خود نیستند. این می تواند منجر به استرس مکرر به نواحی پر فشار پا مانند پاشنه یا انگشتان شود که سبب ایجاد تاول ها، و زخم هایی تا حد از دست دادن شدید بافت یا عفونت تهدید کننده زندگی می شود. برای بسیاری، زخم پا می تواند منجر به قطع انگشت، پا یا ساق پا شود.

دکتر ویجسوندارا گفت: دیابت یکی از علل اصلی قطع عضو در سراسر جهان است و فناوری نقش مهمی برای جلوگیری از اثرات مخرب آن دارد. ما اکنون یک قدم به یافتن راه حلی برای کاهش خطر عوارض مربوط به زخم پای دیابتی نزدیکتر شده ایم.

این کفی برای جابجایی در کفشهای مختلف طراحی شده است، وبا تنظیم دوره ای و توزیع مجدد فشار در تمام نواحی پا، استرس را کاهش می دهد. با استفاده از سلول‌های پر از مایع، این کفی دولایه تغییرپذیری در الگوهای فشار بر روی پای فرد را فراهم می‌کند تا فشار طولانی‌مدت به هر ناحیه را کاهش دهد. این کفی می تواند به طور خودکار تنظیم شود و به گونه ای طراحی شده است که برای افراد با وزن های مختلف مناسب باشد.

همچنین، این کفی می‌تواند جایگزین گچ با تماس کامل، در طول بهبودی زخم پا شود و می‌تواند تجزیه و تحلیل راه رفتن و نیروی وارد شده از طرف زمین را ارائه دهد.

تیمWijesundara در حال کار با مرکز پزشکی جنوب غربی دانشگاه تگزاس بر روی یک مطالعه آزمایشی است که توسط مؤسسه ملی بهداشت برای آزمایش نمونه‌های اولیه انجام شده است.

ایلین کلمنتز، مدیر اجرایی موقتUTARI ، گفت: محققان UTARI فناوری‌های پیشرفته‌ای را برای مقابله با چالش‌های دنیای واقعی توسعه می‌دهند. ما از اینکه شاهد تکامل دستگاه مراقبت پیشگیرانه دکتر ویجسوندارا هستیم، هیجان زده ایم و مشتاقیم که توسعه مداوم آن و پتانسیلی که ممکن است برای بهبود کیفیت زندگی بسیاری از افراد مبتلا به دیابت داشته باشد را ببینیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-03-responsive-footwear-diabetic-foot-ulcers.html